Over de helft - Reisverslag uit Sliema, Malta van franky savage - WaarBenJij.nu Over de helft - Reisverslag uit Sliema, Malta van franky savage - WaarBenJij.nu

Over de helft

Blijf op de hoogte en volg franky

01 Juni 2014 | Malta, Sliema

Het is om uiteenlopende redenen er steeds niet van gekomen om een blog te schrijven. Het was of veel te mooi weer, had ik vrienden op bezoek of gewoon mijn kop er niet naar staan. Het is in ieder geval alweer even geleden.

Allereerst.. het gaat goed met me. Ik ben nu over de helft en kan nu langzaam naar het einde toe werken. Op stage is de samenstelling aardig veranderd. Antonio, waarover ik in een vorige blog vertelde, is klaar en is inmiddels weer thuis. We konden het trouwens erg goed vinden met elkaar naarmate de tijd verstreek. Vind het erg jammer dat hij weg is. Het was een aparte strijder, maar echt een aardige vent en bracht wel leven in de brouwerij. Ook Sandra is vot, maar daar had ik toch niks mee. Er zijn (je zou haast zeggen uiteraard) twee vrouwelijke stagiaires voor teruggekomen. Een Franse en een Italiaanse. Opzich wel aardig, maar we zijn niet echt heel close.
Op de administratie/marketing heb ik wel een hele toffe collega genaamd Daniel. Hij is half Italiaans, half Maltees en houdt ook van technofeestjes. Hij is ook al drie keer in Nederland geweest om naar grote dancefestivals of –party’s te gaan. Daniel is helemaal lyrisch over Nederland. "The air is so fresh and you Dutch people are so relaxed!"

:: Strandfeest Birzebugga ::
Het is al even geleden dat mijn huisgenoot jarig was. Het was ergens in april, nog voordat ik zelf jarig was. De avond ervoor waren we op stap geweest en een drukke week op stage zorgde ervoor dat ik lekker lui was en niet al teveel wilde doen op zondag. Yahmal wilde graag naar een beach/lounge party in Birzebbuga, dat ligt het zuiden van Malta. Ik had daar niet zoveel trek in, maar na argumenten als "Kom op het is mijn verjaardag en Keith moet daar draaien" en "Het is aan het strand, het is een lounge party" ging ik overstag. We gingen eerst met onze brakke koppen met de bus naar het centraal station van Valletta en vanaf daar naar Birzebbuga. Na een busrit van pakweg 45 minuten kwamen we op plaats van bestemming. In de verte zagen we een grote haven met terminals. Zitten we hier wel goed? O, verrek daar zie ik een klein strandje, maar geen strandfeest. Na wat zwalken kwamen we terecht in een light versie van Duurt, met wat statafels en krukken op de stoep. Mooi strandfeest wel. Nou ja het was Yahmals verjaardag dus we bestelden een biertje en gaven onze ogen goed de kost. De mensen die hier rondliepen zagen eruit alsof ze een weekend Pinksteren in Leek achter de kiezen hadden. Niet echt gezellig dus. We dronken nog een biertje en omdat het etenstijd was gingen we even verderop wat eten. Yahmal een pasta en ik kip met patat. Het smaakte best lekker. Daarna nog een biertje gedaan bij Envy Sundays zoals dat grandioze strandfeest heette en toen weer naar huis. We waren kapot, maar toch blij voor Yahmal dat we in ieder geval iets hebben gedaan.

:: Roken tegenover stage ::
Vele weken geleden was het nog niet zo warm als nu. Op dit moment rook ik net zo lief in de schaduw, maar toen was het juist wel lekker in de zon te staan met een sigaretje. Met Antonio en Sanne stond ik dan ook regelmatig aan de overkant van de straat op de stoep te roken. Op een dag stond ik daar alleen met Sanne. Er kwam een ouwe vent naar buiten met wat flessen water die bedoeld waren om tegen de gevel aan te zetten. Dat hele tafereel fascineerde me nog steeds, dus ik vroeg hoe dat werkte. De oude man reageerde niet en ik vroeg het nogmaals. Zijn gezicht stond op onweer en hij zei dat dat een Maltese traditie was. Ik vroeg nog even door, want daar geloofde ik natuurlijk geen reet van en je kunt toch wel normaal antwoord geven op een normale vraag. Dat kon hij dus niet. Het enige wat ie deed was een rare grimas trekken en als een klein kind deed hij me na door "nanananene" te zeggen en met zijn hoofd te wiebelen. Als je me kent dan weet je dat dit vuurwerk op kan leveren. Ik vroeg daarna "Does it maybe upset you if we smoke here, Sir? You can be direct to me, instead of this indirect way of saying something. " Mijn bloed kookte inmiddels, maar goed ik moest me inhouden aangezien ik stage aan het lopen was. Hij reageerde met "O, thank you for giving me the permission." Frank. Weglopen. Nu. Maltese ouderen, love them!

:: Groninger ::
We waren in Bacco’s met stappen en DJ aldaar kennen we inmiddels. Keith is echt hele aardige gast en draait erg lekker. Hij vind het super mooi dat wij er altijd komen en gewoon losgaan ook al staat er niemand op de dansvloer. Als snel kwam er een gast naast me staan. "Is the DJ a friend of yours?" "No, not a friend but we know him". Zo begon het gesprek en hij vroeg waar ik vandaan kwam. Ik had wel door dat ie Nederlands was, dat zag je en hoorde je meteen. Nadat ik vertelde dat ik uit Nederland kwam begon ie te lachen en schakelden we over op het Nederlands. Deze gast was in z’n eentje even er tussenuit. Hij is de eigenaar van een reclamebureau in Groningen, en hadden een gesprek over werk en school, echt super toevallig weer. Hij is trouwens de hele avond met ons mee op stap gegaan.
Overigens hangen in Bacco’s tv’s met voetbalwedstrijden erop, maar ook in veel andere tenten de kun je de hele nacht door voetbal kijken. Beetje vreemd terwijl een DJ staat te draaien als je het mij vraagt. Sta je of je nou wil of niet, onbewust naar een herhaling van PSV - Heerenveen ofzo te kijken om 3 uur 's nachts.

:: Crackpand ::
Mijn deur naar het terras is helemaal van glas en aangezien het hier nogal vroeg licht is moest ik een oplossing verzinnen om niet telkens door de zonsopkomst wakker te worden. Na lang wikken en wegen of ik de huisbaas ging vragen om nieuwe gordijnen heb ik maar vuilniszakken tegen de ramen geplakt. Het ziet er van buiten echt uit als een crackpand, maar ach.. wat kent skille.

:: Boat party ::
Via AM gaven Yahmal en ik ons op voor de boat party op donderdgavond. De dag erna was iedereen vrij in verband met een public holiday dus dat was geen probleem. Met nog wat Nederlands meiden gingen we naar Sliema Ferries en stapten we de boot op met nog zo’n 75 a 100 man. Uiteraard was het uitgerekend die dag best fris, maar gelukkig had ik een warme trui meegenomen. De bedoeling was dat we naar het eiland Comino zouden varen en daar het anker uit werd gegooid. Maar omdat de zee nogal ruig was gingen we in The Great Harbour voor anker. We moest eerst een stuk vol tegen de golven in en toen we moesten draaien en de golven tegen de zijkant van de boot aan beukten werd het zelfs best tricky. Ik moest me echt goed vasthouden om niet overboord te worden geslagen. Het feest zelf was echt wel leuk, je kon zoveel drinken als je wilde, het uitzicht was super en de muziek was prima. Na een uur of vier voeren we weer terug naar Sliema. Nu ging het er nog een stukje ruiger aan toe op het dek. Gelukkig zat ik met wat mensen veilig bovenop de boot te kijken naar iedereen die het dek over werd geslingerd. Blijkt een van die meiden waarmee ik bovenop de boot zat een nichtje te zijn van een oud klasgenoot van mijn basisschool. De wereld is klein!

:: Ruzie ::
Ook dit is alweer enige tijd geleden, maar ineens stonden er een man en vrouw in het kantoor. Ze waren op zoek naar mijn bazin. Ze liepen meteen haar kantoor in en toen begon het.. Het leek wel of de Derde Wereldoorlog uitbrak. Het ging me toch een partij tekeer. Ik kon er amper iets van verstaan aangezien het in het Maltees was, maar ik kon eruit opmaken dat het ging om de scooter die voor de ingang van de parkeergarage onder het kantoor stond geparkeerd. Wat ik ervan begreep was dat de scooter van dat stel omgevallen of beschadigd was door mijn bazin. Het was bekvechten op Champions League niveau en duurde zeker wel een kwartier. Sanne, mijn Nederlandse collega die hier toen nog werkte, en ik hebben er erg om gelachen.

:: Ongenode gasten in Cockroach County ::
Kakkerlakken. Om meteen maar even met de deur in huis te vallen. Zoals in elk warm land zijn er op Malta ook kakkerlakken. De huizen hier zijn niet zo goed zijn afgewerkt en hebben deze overal kieren waardoor deze beesten dus kunnen kruipen. Gadverdamme! Ik had in Portugal weleens in een hotel een kakkerlak gezien maar verder nog nooit. Zeker niet in mijn eigen huis. Onze huisbaas maar gebeld. Ze kwamen van buiten volgens hem. Handdoek voor de deur en dan zou het wel over zijn. Wij hadden sowieso al twijfels over dat ze buiten kwamen, maar goed. Na een aantal keren dat die vieze beesten onverwachts alsnog langs kwamen heb ik wederom een boos berichtje gestuurd. De spleet tussen de voordeur en vloer werd na het weekend dicht gemaakt. Provisorisch dichtgemaakt, dat dan weer wel.
Onze vorige bewoners hebben er een ranzige bende van gemaakt en de keuken is niet heel erg netjes afgewerkt. Wij denken dus ook dat ze via kieren en gaten bij afvoerpijpen vandaan komen. Nou goed dat is niet ons probleem, wij houden het huis goed schoon dus aan ons ligt het niet. We waren echt pissed. Helemaal nadat Yahmal tijdens het omkleden ineens in de spiegel een kakkerlak over de kraag van zijn overhemd zag lopen. Toen was het klaar. De huisbaas heeft iemand gestuurd die alle hoeken en gaten heeft bespoten met gif. De kakkerlakken die we toen tegenkwamen waren de beste. De beste kakkerlakken zijn in onze ogen zijn namelijk dode kakkerlakken.
We zagen er al tegenop dat we bezoek kregen vanuit Nederland. Zelf ook maar cockroach spray gekocht en nu is het aardig onder controle. Ook wel weer fascinerend, nooit gedacht dat ik af en toe een dood kakkerlakje als aardig onder controle zou beschouwen. Vreemd hoe je zelfs aan zulke dingen kan wennen. Ik heb in elk geval nog geen minuut slechter door geslapen. Toch doe ik elke avond een handdoek voor mijn slaapkamerdeur. Ik heb nog geen enkele keer eentje in mijn slaapkamer gehad en dat wil ik graag zo houden.

:: Kapsels ::
Iedereen die RvB kent weet dat hij een super hip kapsel heeft. Alsof ie zo uit de set van Band of Brothers is gelopen. Waar het kapsel van RvB in Nederland veel bekijks trekt en niet zelden een slappe lach bij iemand opwekt, zou men in Malta zijn coupe zelfs tamelijk conservatief noemen. Het jaren 30 kapsel is op Malta een ware rage en kent vele variaties. Vrijwel elke jongen heeft het. Ik heb geen foto’s genomen omdat dat echt not done is hier. Hetzelfde geldt voor mensen aankijken. In Nederland kun je best iemand een paar seconden aankijken en dat persoon kijkt je dan ook aan. Hier kijken mensen meteen weg. Het leek me dan ook maar beter dat jullie me maar op mijn woord moeten geloven dat het zo is.

:: Sicilië ligt dichtbij ::
Op een kleine honderd kilometer ligt Sicilië. Maffia dus. Ook hier in Malta is de maffia absoluut vertegenwoordigd. Ik merk er niets van, maar mijn collega Daniel wist me er van alles over te vertellen. Er wordt hier veel geld witgewassen. De belasting is hier erg laag en er zijn daarom veel gokbedrijven gevestigd in Malta. Ideaal voor de maffia dus.

:: Stroomuitval ::
Het komt regelmatig voor dat het stroom eruit ligt. En dan ook echt voor een paar uur. Het stroom loopt via bovengrondse bedrading door heel Malta. Verbaasd me dat het zovaak goed gaat, want het ziet er echt krakkemikkig uit.We kunnen in ieder geval dan niets doen op het werk. Ik ben al een keer naar huis gestuurd omdat het te lang duurde. Vond ik niet echt erg, het was prachtig weer dus lekker achter het huis zitten werken. Alleen blijft op andere momenten het werk vaak liggen en kun je het inhalen.

:: Verjaardag ::
Mijn verjaardag was een hele rare. Ik moest de dag na mijn verjaardag vanwege een deadline zelfs een uur eerder op het werk verschijnen omdat de krant waaraan ik werkte om 9 uur bij de drukker moest worden opgeleverd. De verjaardag zelf was een hele hectische dag en toen ik thuis kwam voelde ik me ook totaal niet jarig. In Nederland hield ik er niet zo van, maar op deze manier hoeft van mij ook niet weer. Met Max en Yahmal een paar biertjes gedronken en vroeg op bed gegaan. Die dag erna dus flink gebuffeld op het werk en daarna door naar de boat party die ik eerder al noemde.

:: Pislucht ::
Een tijd lang roken Sanne en ik een pislucht als we zo’n 200 meter van onze stage liepen. Zoals je op de foto’s kunt zien heeft elk huis een soort van put in de stoep waar de riolering onderdoor loopt. Hier was er duidelijk iets niet helemaal goed. De pis stroomde de straat gewoon door naar beneden. Heerlijk om de dag mee te beginnen. Het duurde wel twee weken voor het probleem werd verholpen.

:: Houseparty ::
Via mijn collega Daniel kreeg ik lucht van een, volgens hem, te gek technofeestje. Dit bleek absoluut waar. Het was echt een feestje voor de locals overigens. Yahmal en ik gingen samen met Marlon, een maat van ons uit Amsterdam die hier op Malta werkt, naar Perpendicular 6th Anniversary. Overdag werd het feest in een prachtige tuin van een villa gehouden, ’s nachts ging het 100 meter verderop in Club Liquid verder. The place to be op Malta als het om techhouse en techno gaat. Toen we met de bus San Gwann uit reden leek de omgeving een beetje op Noord-Mexico, alsof we Walter White elk moment tegen zouden kunnen komen. Wat een gure bende haha. Het had ook wel weer wat. Het feest kwam rond 18:00 pas een beetje op gang en was later echt geweldig. Ook doordat Daniel iedereen daar kende, voelde wij ons, als een van de weinige buitenlanders, toch wel thuis. Al zijn ze wel erg gereserveerd die Maltezers. Niets persoonlijk hoor, zo zijn ze nou eenmaal.

:: Peppi’s ::
Ga je naar Malta en ben je in de buurt van Sliema of St. Julians. Ga niet naar Peppi’s. Nooit. We wilden ergens wat gaan eten en we hadden een mooi plekje gezien waar we regelmatig met de bus langs kwamen. Hier zaten ook drie eettentjes. Lang verhaal kort, wij die kant op zaterdag. Lekkere trek. Yahmal een pizza, ik een wrap met gehakt en friet met salade. Dat kan niet fout gaan toch? Reken er maar wel op! De pizza van Yahmal ging nog wel, maar was ook zeer matig. Mijn eten was echt niet te doen. De wrap had als vulling ongekruid gehakt, kidney bonen en barbecuesaus. Er zat geen smaak aan. Geen kruiden. Geen ui, paprika, mais. Niks. De patat was echt niet te beuken. Van buiten goudbruin, van binnen keihard en absoluut niet gaar. Het frituurvet zal wel uit de vorige eeuw zijn geweest.
Ik heb meer dan de helft laten liggen en toen we oogcontact zochten werd er niet op gereageerd. De uiterst ongeinteresseerde serveerster kwam tien minuten later de tafel afruimen en vroeg niet eens of het had gesmaakt. Ik vertelde dat het slecht was, erg slecht. Vroeg ze: "Which one?" Ik zei verontwaardigd: "Which one!? Maybe the plate which is still full with food?!" De baas zou er naar kijken als we gingen afrekenen. Wij naar de bar om af te rekenen. De baas vroeg wat eraan scheelde. Toen Yahmal en ik opnoemden wat er mis was negeerde hij de kritiek over de patat en durfde te beweren dat de wrap wél lekker was. Hij had er net nog een gehad namelijk. Aan zijn postuur te zien had ie er nog net een voor mij overgelaten. Wat een gast! Sowieso ga je niet in discussie als een klant zegt dat het niet smaakt. Deze vent maakte het wel heel bont en braakte een heel verhaal uit over kruiden en dat sommige mensen daar allergisch voor zijn. Hij was allergisch voor peterselie bijvoorbeeld en bla bla bla. Had ie de kruiden er toch bij kunnen zetten. Van buiten zagen we er wellicht geërgerd maar wel rustig uit. Van binnen kookte ik. Volgens het pannetjesschema was pannetje drie reeds bereikt, pannetje vier was in zicht. Gauw weg hier, voordat de stoppen doorslaan. We kregen ons drankje gratis. Top service!

:: Lidl ::
Laatst was ik boodschappen aan het doen in de Lidl na mijn stage. Ik stond rustig te wachten bij de band en had mijn boodschappen er al opgelegd. Er kwam een oude man aan en die ging voor mij staan. Ik tikte hem op de schouder en zei dat ik voor hem was. Hij keek me lachend aan en ging achter mij staan. Toen de rij opschoof kwam hij steeds dichter tegen mij aanstaan en raakte me ook steeds aan. Hij zat gewoon te duwen. Ik draaide me om en keek hem boos aan. Dat hielp. Even. Ik ging tegen de lopende band van de andere kassa staan want hij ging maar door met duwen. Inmiddels stond hij weer voor mij en vroeg ik hem of hij mijn boodschappen ook ging betalen. Of hij begreep het echt niet of hij deed alsof. Toen ik aan het afrekenen was en de boodschappen in mijn rugtas deed kwam ie er weer aan en duwde met een doosje tegen me aan. Mijn verhouding met oudere Maltezers was al niet om over naar huis te schrijven, dus ik ontplofte. "Back offf!! Don't touch me" Weet ik wat ik allemaal uitkraamde. Ik was echt woest. Andere mensen bemoeiden zich ermee dat ik niet zo raar moest doen tegen die oude man. Ik heb toen haarfijn uitgelegd dat als ouderen respectvol met mij omgaan ik dat ook met hen zal doen. De kassière gaf me groot gelijk en de beveiliger escorteerde me naar buiten. Zo liep het met een sisser af gelukkig. Echt die ouderen hier denken echt dat ze god zijn ofzo. De kassière zat tijdens het werk trouwens rustig een zak chips te eten.

:: Vrienden op bezoek ::
Super tof dat vrienden van me langs zijn gekomen. Overdag was ik dan wel aan het werk, lagen zij op het strand en was ik lang niet fit. ’s Avonds af en toe toch wel even een biertje met ze drinken of een shisha roken. Ja, het was erg gezellig. In het weekend ging ik mee naar het strand en hebben we heerlijk geouwehoerd, geslapen en gelachen. Lekker potjes klootzakken aan een picknickbank. Ik had ook echt even het gevoel dat ik vakantie had nu. De jongens hadden het perfecte moment uitgekozen om hierheen te komen. Volgens mij heeft het de hele week geregend in Nederland en hier was het echt elke dag strakblauwe lucht en lekker warm. Aankomende dinsdag komen er weer vrienden ik kijk er erg naar uit. Earth Garden Festival staat onder andere op het menu, met onder andere dezelfde lui als van het vorige feest. Daarna komen mijn ouders langs, echt super tof dat zij ook kunnen zien waar ik woon en leef. De week daarna komt mijn lieverd en heb ik zelf ook vakantie. Ik ben wel toe aan vakantie!

Links bovenaan onder de knop "foto’s" staan weer nieuwe foto’s. Als je hieronder de foto's bekijkt, laat de website maar enkele foto's zien.
Sorry dat het zo’n dikke lap tekst is geworden, maar ik had nog wel even door kunnen gaan. Zo is het wel weer mooi geweest! Ciaooo!

• 02 Juni 2014 - 21:25

Mijke:

Leuk verteld Frank! Kus en veel plezier nog! Kussie!

• 21 Juni 2014 - 22:49

Janneke:

Fijn dat je je blog weer hebt bij gewerkt Frank. Nog even er aan trekken en je avontuur is alweer ten einde.